چرا خدا مردم را آزمایش می‏کند؟

شنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸ ق.ظ

در زمینه مسئله‏ ی آزمایش الهی، نخستین سوالی که به ذهن می‏آید این است مگر آزمایش برای این نیست که اشخاص یا چیزهای مبهم و ناشناخته را بشناسیم و از میزان جهل و نادانی خود بکاهیم؟ اگر چنین است خداوندی که علمش به همه چیز احاطه دارد و از اسرار درون و برون همه کس و همه چیز آگاه است چیزی بر او مخفی نیست که با امتحان آشکار شود؟!.
پاسخ به این سوال مهم را در اینجا باید جستجو کرد که مفهوم آزمایش و امتحان در مورد خداوند با آزمایش های ما بسیار متفاوت است.
آزمایش‏ های ما همانست که در بالا گفته شد یعنی برای شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش الهی در واقع همان «پرورش و تربیت» است.
توضیح اینکه در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است، این یک قانون کلی و سنت دائمی پروردگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته (و ازقوه به فعل رساندن آنها) و در نتیجه پرورش دادن بندگان آنان را می‏آزماید، یعنی همانگونه که فولاد را برای استحکام بیشتر در کوره می‏گدازند تا به اصطلاح آبدیده شود، آدمی را نیز در کوره‏ ی حوادث سخت پرورش می‏دهد تا مقاوم گردد.
در واقع امتحان خدا به کار باغبانی پرتجربه شبیه است که دانه‏ های مستعد را در سرزمین های آماده می‏پاشد، این دانه‏ ها با استفاده از مواهب طبیعی شروع به نمو و رشد می‏کنند، تدریجا با مشکلات می‏جنگند و با حوادث پیکار می‏نمایند، در برابر طوفانهای سخت و سرمای کشنده و گرمای سوزان ایستادگی به خرج می‏دهند تا شاخه‏ ی گلی زیبا یا درختی تنومند و پرثمر بارآید که بتواند به زندگی و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.
سربازان را برای اینکه از نظر جنگی نیرومند و قوی شوند به مانورها و جنگهای مصنوعی می‏برند و در برابر انواع مشکلات: تشنگی، گرسنگی، گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار می‏دهند تا ورزیده و آبدیده شوند و موفق به نجات خود، کشور مکتب گردند.
و این است رمز آزمایشهای الهی.
امیرمومنان علی (ع) تعریف بسیار پر معنی در زمینه‏ ی فلسفه‏ ی امتحانات الهی دارد می‏فرماید:
(و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم ولکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب).
«گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاهتر است ولی آنها را امتحان می‏کند تا کارهای خوب و بد که معیار پاداش و کیفر است از آنها ظاهر گردد». [1] .
اگر آزمایش الهی نبود این استعدادها شکوفا نمی‏شد و بر شاخسار درخت وجود آنان میوه‏ های اعمال نمایان نمی‏گشت و این است فلسفه‏ ی آزمایش الهی در منطق اسلام.

نهج البلاغه :کلمات قصار93

  • احسان حسینی

نظرات (۱)

دایرکتوری وبلاگ و وبسایت های ایرانی - جایی برای معرفی وبلاگ و وبسایت شما

 www.Linc.ir
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مدير سايت: احسان حسيني
Thumb_141956
ا اللهم عجل لوليک الفرج
ويــژه هـــا
پي گيري پرسش شما